Ovo je jedno od od najčešće postavljanih pitanja na ovu temu. I ubeđen sam da 90% onih koji nisu uradili chip tuning svom automobilu to ne rade iz straha da će to štetiti motoru. Strah je relativno opravdan u nekim slučajevima ili u potpunosti opravdan. Ovde ću citirati jednu jako pametnu izjavu koju sam pročitao na internetu a koja je u potpunosti primenljiva u ovom slučaju „Magare može da se tovari dok ne crkne“. Pa ako optimalno opteretite vaša magare, ako ga sa tim opterećenjem ne gonite bez predaha onda možete da očekujete da vas dugo služi. Isto tako ako se chip tuning ne odradi stručno svakako da će posledica biti, uglavnom sam motor i nije toliko izložen oštećenju koliko neke druge komponente automobila. Na prvom mestu je na udaru lamela, kvačilo, plivajući zamajac i turbina.

Transmisija

Previše povećan i loše raspoređen obrtni momenat prenosi svu svoju silu na transmisiju koja pod pritiskom daleko više strada. Plivajući zamajac je jedan od najskupljih kvarova na savremenim turbo dizelima a kao nov retko izdrži više od 150-200 hiljada kilometara. U slučaju loše odrađenog chip tuninga njegov vek će se prepoloviti. Svi delovi transmisije su ograničeni nekim obrtnim momentom. Kad se ta granica pređe ta komponenta će otkazati. Nestručnim chip tuningom se uglavnom dobije mnogo više obrtnog momenta od snage. Jer je potrebno znanje da se na 4000-4500rpm dobije snaga ali je najednostavnije na 1500-2000rpm dobitni mnogo obrtnog momenta. Resursa je tu na pretek. I šta god tu pojačali mnogo Nm je zagarantovano. Ali isto tako su zagarantovani i problemi. Moja praksa je da do 2000rpm ne pojačavam obrtni moment više od 20%. I to se pokazalo kao ispravano jer za sve ove godine rada još nisam imao situaciju da nekom nakon chip tuninga stradaju zamajac i ostale komponente transmisije.

Turbo punjač

Turbina je takođe jedan od skupljih delova turbo dizela, na nekim modelima je i bez chip tuninga problematična i zna da ima česte kvarove. Kao nova je previše skupa a remont košta nekoliko stotina eura. Ako se čip tuningom pretera sa njenim opterećenjem njen radni vek će biti znatno smanjen. Često ćete čuti ili pročitati da se chip tuningom smanji potrošnja za 2-3l, to se može postići jedino tako što ćete turbinu opteretiti u svim režimima rada. Tako ćete uštedeti na potrošnji ali ćete remontovati turbinu svakih 6 meseci. Ne znam koliko se to isplati?

Neke druge kvarove nestručno odrađen chip tuning teško da može da uzrokuje, jer ako neko nestručno radi onda nije ni dovoljno stručan da napravi tako drastične promene koje bi ugrozile rad motora. Sam rad motora je zaštićen mnogim limiterima koje amateri nisu u mogućnosti da pomere pa njihove želje u dostupnim mapama uglavnom se nikad ne ostvae u radu motora. Ovo ne mora da bude presudno tačno, na vlasniku svakog chipovanog automobila je da primeti kako mu je odrađen chip tuning i da reaguje na primećene anomalije u radu. Logično pitanje koje se nadovezuje na ovo pitanje je „Kako prepoznati dobar od lošeg chip tuninga?“. A o tome u posebnoj temi. U svakom slučaju u ovoj temi mogu da zaključim sledeće: Na vama je da odlučite da li ćete da verujete chip tuneru ili ne. Na vama je da procenite da li je 40-50% povećanja snage bezbedno. Na vama je da procenite da li je zdravo za vaš automobil to što vas na sam dodir gasa lepi za sedište. Na vama je da procenite da li vašem automobilu smetaju ogromne vibracije nastale kao posledica chip tuninga. Ili su ubrzanja neravnomerna. Na vama je da procenite da li je dobro to što iza vas ostaje oblak crnog dima pri naglom ubrzanju. Na vama je da izaberete da li ćete da ignorišete često pojavljivanje grešaka na dijagnostici i instrument tabli… Ako je neko za sve gore navedeno uspeo da nađe objašnjenje i da vas ubedi da to tako valja onda ste na dobrom putu da veoma brzo uništite vaš automobil. Mnogo je toga što bih mogao da nabrojim kao probleme prilikom chip tuninga ali isto tako je mnogo srećnih vlasnika tih vozila koji sve to ignorišu i zanima ih jedino da dobro vuče.
CategoryNadogradnja

© 2016 MOTOR DOO JAGODINA | NAJBOLJI PRIJATELJ VAŠEG AUTA